• 0
  • cytuj |

  • MUZYKA DWORU DREZDEŃSKIEGO


    7 listopada 2009, godz. 18.00
    Sala koncertowa Filharmonii



    Wrocławska Orkiestra Barokowa

    Jarosław Thiel
    wiolonczela, kierownictwo artystyczne



    program:

    J.G. Pisendel – Sonata c-moll

    J.D. Zelenka – „Hipocondrie” á 7 concertanti A-dur ZWV 187

    W.F. Bach – Uwertura orkiestrowa g-moll

    G.F. Händel – Sonata triowa „drezdeńska”

    J.D. Zelenka – Sinfonia á 8 concertanti a-moll ZWV 189







    BILETY DLA STUDENTÓW POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
    ZA OKAZANIEM BILETU ZASTĘPCZEGO – 10 ZŁ!


    Uwaga! liczba miejsc ograniczona!



    BILET ZASTĘPCZY JEST DOSTĘPNY:

    Łukasz Wicha – DKF POLITECHNIKA
    mail: lukrzyma@gmail.com





    DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O KONCERCIE!

    Podczas koncertu zabrzmi barokowa muzyka, która wykonywana była przez jedna z najlepszych ówczesnych orkiestr – orkiestrę dworu drezdeńskiego – Sächsische Hofkapelle. Samo Drezno mogło się już od dawna poszczycić wielkimi tradycjami muzycznymi. W I poł. XVIII w. Niemcy i Polska połączone było unią personalną – August II Mocny był królem Polski i elektorem niemieckim (określany tam jako Friedrich August I). Nastąpił wielki rozkwit kulturalny. Zapraszano włoskich artystów (Vivaldi), gdyż chciano z Drezna uczynić „ElbFlorenz” – „Florencję nad Łabą”, należało również rozwinąć sztukę muzyczną
    w nowopowstałym w Dreźnie kościele katolickim (warunkiem otrzymania przez Augusta II polskiej korony było przejście na katolicyzm).

    Pisendel był pierwszym skrzypkiem orkiestry drezdeńskiej i wielkim wirtuozem (dla niego skomponowano wiele utworów, również jego kompozycje są warte uwagi). Miał wielki wpływ na pozostałych grających, opatrywał także nuty wszystkich odpowiednimi, był wiec niejako prototypem dzisiejszego koncertmistrza.

    Uwertura orkiestrowa g-moll była przez długi czas przypisywana Janowi Sebastianowi Bachowi (pod numerem BWV ( 1070), jednak niedawno ze względu na podobieństwa stylistyczne do innych utworów została przypisana synowi Jana Sebastiana – Wilhelmowi Friedemannowi.

    Zelenka był odrobinę niespełna rozumu, co widoczne jest w jego utworach, także w tytułach (tu: „Hipocondrie”), a był on kompozytorem muzyki kościelnej w kościele katolickim. Jeśli chodzi o zestawienia procentowe, to w Dreźnie byli niemal sami protestanci (August II dokonał konwersji jedynie ze względu na koronę polską).

    Johann Sebastian Bach przebywający w Lipsku starał się o posadę kapelmistrza drezdeńskiej orkiestry, gdyż było to bardzo opłacalne (miasto i dwór królewski), choć uznawał często utwory kompozytorów drezdeńskich za mniej wartościowe („drezdeńskie pioseneczki” – mawiał). Potem otrzymał Jan Sebastian tytuł „królewskiego kompozytora” ale nie wiązało się to
    z żadnymi przywilejami. W końcu udało mu się osadzić w Lipsku swojego syna Wilhelma Friedemanna – jako organistę.


    PEŁNA INFORMACJA, REZERWACJE BILETÓW
    MASZ PYTANIE? –ZADZWOŃ DO NAS!

    info@filharmonia.wroclaw.pl
    tel. 071/ 342 24 59 | 071/ 792 10 00
    www.filharmonia.wroclaw.pl
    d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group. Then, after many years modified again, this time by Piotrek © 2014
Strona wygenerowana w 41,5ms. Zapytań do SQL: 18